Els problemes psicològics de la primera infància es vinculen a les funcions vitals com són l’esfera de l’alimentació i el son, així com a les funcions vinculades a la intel·ligència, psicomotricitat i evolució del llenguatge.
D’altra banda, les àrees de comunicació i d’interacció social, conducta, ànim i malalties psicosomàtiques també són susceptibles de vehicular conflictes psicològics en aquesta etapa precoç de la vida evolutiva.
Si algun d’aquests signes d’alarma s’instal.la de manera persistent és convenient consultar.
|
Principals senyals d’alarma |
Comunicació/interacció social |
• Contacte ocular limitat
• Absència de somriure
• Inexpressivitat
• Desinterès per les persones
• No demanda ni assenyala objectes
• Repetició de paraules i estereotípies
|
Conducta |
• Rebequeries freqüents i intenses
• Desobediència
• Desafiament agressiu
|
Ànim |
• Negativitat
• Negativa a anar a l’escola, campaments, etc.
• Irritabilitat
• Tristesa
• Queixes persistents
• Insatisfacció
|
Psicosomàtica |
• Enuresi
• Encopresi
• Alopècia
• Somatitzacions freqüents
|
Alimentació |
• Rebuig a la succió
• Rebuig al menjar
• Vòmits freqüents
• Diarrees/estrenyiment
|
Son |
• Resistència a anar a dormir
• Insomni
• Conductes repetitives
• Balancejos
• Somniloquia
|
Aprenentatges |
• Excessiva preocupació
• Excessiva deixadesa
|
Intel.ligència/
funcions temporoseqüencials
|
• 3 mesos: absència d’interès per l’entorn
• 6 mesos: no interacciona
• 9 mesos: no respon al nom
• 12 mesos: no comprèn el “no”
• 24 mesos: absència de joc simbòlic
• 3 anys: no dibuixa figures humanes
• 4 anys: no diferencia:
dins/fora
abans/després
|
Motricitat |
• Dèficit en to muscular i motricitat
• 3 mesos: no sosté el cap
• 12 mesos: no gateja
• 12 mesos: motricitat fina alterada
|
Llenguatge |
• Endarreriment significatiu en la parla
• Endarreriment en la lectoescritura
• Endarreriment en aprenentatges generals
• No assimilació de normes i hàbits
|